Canalul-Tunel

 

Cel mai lung tunel subacvatic din lume a fost realizat sub canalul La Manche, intre Anglia si Franta.Este rezultatul unei minunate activitati ingineresti.Acest tunel are o lungime de 50 km, din care un segment de 38 km trece pe sub mare.In Japonia, tunelul Seikan este cu ceva mai lung, dar in cazul sau, cea mai mare parte a tunelului trece pe suprafata pamantului.canalul-tunel a fost inaugurat in anul 1994 si face parte din acel sistem modern de circulatie care leaga Marea Britanie de continent.

LEGATURA CU CONTINENTUL

In ultimii 200 de ani, inginerii au facut foarte multe propuneri in ceea ce priveste structura unei circulatii prin acest canal.In anul 1872 s-a constituit "o comisie pentru canalul-tunel".Au fost ingineri care erau preocupati inclusiv de construirea unui pod boltit peste canl.Abia in anul 1985, guvernele francez si englez au apelat la asociatiile proiectantilor, in vederea elaborarii unor proiecte concrete privind realizarea unui canal-tunel.intr-un an au fost realizate noua proiecte , dintre acestea fiind selectat cel mai bun.

SAPAREA TUNELULUI

Canalul tunel este format , de fapt, din 3 tunele, in 2 circula trenurile, iar cel de-al treilea este mai mic si e un tunel de deservire.in luna decembrie 1987, partea engleza a demarat lucrarile de sapare a tunelului, iar cu 3 luni mai tarziu au inceput si francezii acelasi lucru.Cu ajutorul unor burghie uriase si a celor mai moderne instalatii tehnice, timp de 1 luna s-a reusit saparea unui kilometru de tunel.Lucrarile de sapare a tunelului au durat 3 ani.

Tunelele au fost sapate sub fundul marii la o adancime medie de 45 m.Cand mai ramasesera doar 100 m, aceasta distanta a fost sapata manual.

Dupa 7 luni, cele 3 tunele erau gata pregatite pentru a fi curatate si pentru a se demara lucrarile de asezare a sinelor de cale ferata.Concomitent, inginerii lucrau la realizarea celor doua statii finale, una fiind amplasata in Anglia, la Folkestine, iar celalalt in Franta, la Calais .Canalul-tunel a fost inaugurat in ziua de 6 mai 1994, de catre regina elisabeta a-II-a , respectiv de catre presedintele Mitterrand.

La un capat al canalului-tunel, autoturismele , autobuzele si camioanele urca intr-un vagon (un fel de bac) iar dupa o calatorie care dureaza 35 de minute, coboara.aceste vagoane sunt trase de o locomotiva electrica de mare performanta, care circula cu o viteza de 160 km/ora.Exista si trenuri pentru calatori, care parcurg fara oprire traseul Londra-Paris si Bruxelles.